Alles in één digitale toolkit
Voor werkgevers
U biedt als werkgever uw werknemers een mooie arbeidsvoorwaarde: pensioen. U bent daarmee, naast de andere zaken binnen uw kantoor, ook verantwoordelijk voor de voorlichting en administratie ten aanzien van het pensioen van uw medewerkers.
Daarom vindt u op deze pagina allerlei informatie en documenten die interessant zijn. Voor u als werkgever, maar ook voor uw werknemers. Daarnaast vindt u in deze digitale toolkit een handig overzicht van wat u moet doen in een bepaalde situatie. Bijvoorbeeld als een werknemer uit dienst gaat.
Voorlichting medewerker
Werkgeverschecklist
Pensioen is een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Daarom is het goed uw werknemers te vertellen over hun pensioenregeling. In deze checklist staan de belangrijkste onderwerpen.
Pensioen 1-2-3
In dit Pensioen 1-2-3 lezen u en uw medewerker wat wel en niet in onze pensioenregeling is opgenomen.
Pensioenvergelijker
Pensioenregelingen verschillen van elkaar. Met deze vergelijker kan uw medewerker zijn of haar pensioenregeling bij Pensioenfonds Notariaat vergelijken met een andere (eerdere) pensioenregeling. Zo wordt het makkelijker om te bepalen of waardeoverdracht zinvol is.
Administratie
Aanlever- en notadata 2019
U levert gegevens bij Pensioenfonds Notariaat aan. Hieronder leest u de data waarop de gegevens uiterlijk bij ons binnen moeten zijn.
Aanlever- en notadata
Rekenwaarden
Als werkgever betaalt u mee aan de pensioenopbouw van uw werknemer. Met deze rekenwaarden rekent u na hoe de pensioenopbouw wordt berekend en hoeveel de premie is.
Overige documenten
Voor pensioenfonds Notariaat geldt een verplichtstelling. Deze staat omschreven in dit document.
In het financieel crisisplan staat een beschrijving van maatregelen die het bestuur kan inzetten voor het verbeteren van de financiële situatie, als dit nodig is.
In het uitvoeringsprotocol staan regels over de toekenning van het arbeidsongeschiktheidspensioen en het proces dat hierbij hoort.
Heeft u een klacht of geschil? In dit document leest hoe u deze indient en wat de procedure is.
Wat te doen bij?
Wijzigen contactgegevens
Wilt u uw contactgegevens wijzigen? Lees hieronder welke veranderingen u moet doorgeven aan Pensioenfonds Notariaat.
- Gaat u naar een ander pand? Als uw vestigingsadres wijzigt, hoeft u niets door te geven. Deze wijziging krijgen we automatisch via de Kamer van Koophandel.
- Andere wijzigingen kunt u zelf doorgeven via het Werkgeversportaal:
- contactpersoon;
- postadres;
- factuuradres.
Wijzigen betaalgegevens
Wilt u uw betaalwijze wijzigen? Dat kan via het werkgeversportaal.
- U kunt aangeven of u via automatische incasso of overschrijving wilt betalen.
- U kunt uw rekeningnummer wijzigen.
Medewerker in of uit dienst
Krijgt u een nieuwe medewerker? Of gaat een medewerker uit dienst? U kunt medewerkers zelf aan- en afmelden via het werkgeversportaal. Op het portaal vindt u een handleiding.
Nieuw in dienst
Een werknemer meldt u aan als er sprake is van:
- een gezagsverhouding;
- een arbeidsverrichting; en
- een loon.
Dit betekent dat elke nieuwe werknemer met een contract (ongeacht de duur van dit contract of het aantal te werken uren per week) moet worden aangemeld bij het pensioenfonds. De premie die betaald moet worden, wordt berekend op basis van de gegevens die u aanlevert in het werkgeversportaal. Op basis daarvan ontvangt u ook de nota.
Uit dienst
Een werknemer moet na het beëindigen van het dienstverband afgemeld worden. De te betalen of te ontvangen pensioenpremie wordt automatisch berekend en verwerkt in de nota.
Medewerker gaat met pensioen
Als uw medewerker met pensioen gaat, moet u hem of haar afmelden in het werkgeversportaal. Op het portaal vindt u een handleiding.
Medewerker is overleden
Overlijdt uw medewerker? Dan moet u hem of haar afmelden bij Pensioenfonds Notariaat in het Werkgeversportaal. Op het portaal vindt u een handleiding.
Meld de medewerker af per datum van overlijden. Vermeld als reden: 'i.v.m. overlijden'.
Wij nemen zelf contact op met de nabestaanden over het partner- en wezenpensioen naar aanleiding van de melding die wij krijgen van het overlijden vanuit de Basisregistratie Personen (BRP).
Medewerker gaat meer of minder werken
In januari geeft u de loongegevens door voor het hele jaar. Als er in de loop van het jaar iets verandert, geeft u dat door via het Werkgeversportaal.
Medewerker is arbeidsongeschikt
De Amersfoortse voert voor Pensioenfonds Notariaat de arbeidsongeschiktheidsregeling uit en verzorgt re-integratie. Dit geldt alleen voor de regeling (kandidaat-)notaris. Hieronder leest u wat u moet doen.
U bent werkgever en u wilt een medewerker ziekmelden
Het is belangrijk dat u uw medewerker ziek meldt. Doet u dit uiterlijk op de eerste werkdag nadat uw medewerker 42 weken ziek is. Dit kunt u doen door een email te sturen naar aovclaims@amersfoortse.nl onder vermelding van naam, geboortedatum en ingangsdatum arbeidsongeschiktheid van de werknemer. U kunt ook telefonisch contact opnemen met De Amersfoortse op telefoonnummer 033-4643786.
U bent ondernemer en wilt zich ziekmelden
U bent verantwoordelijk voor uw eigen ziektemelding. Uw ziektemelding dient uiterlijk plaats te vinden binnen twee maanden na de eerste ziektedag. De eerste ziektedag is de dag dat u zich onder behandeling van een arts heeft gesteld en de arts heeft aangegeven dat u niet meer kan werken. Op de website van De Amersfoortse kunt u uw arbeidsongeschiktheid melden. Ook vindt u hier meer informatie en formulieren.
Meer weten?
Heeft u vragen? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met De Amersfoortse op telefoonnummer 033-4642886. Of via mail aovclaims@amersfoortse.nl. Wilt u meer weten over de regels voor het toekennen van arbeidsongeschiktheidspensioen? Bekijk het protocol arbeidsongeschiktheidspensioen (pdf).
Formulieren